Az Open Directory Project szerepe a keresőoptimalizálásban

Open Directory Project - Dmoz.org Az Open Directory Project (ODP), azaz a Dmoz.org jelentőségét, hasznosságát és tényleges használhatóságát manapság sokan megkérdőjelezik. Egy tény azonban vitathatatlan.


Részletes ismertető az ODP-ről a Wikipedián


A Dmoz keresőmarketing szempontból még mindig a világ legfontosabb katalógusa. A tartalmából világszerte sok száz kisebb, nagyobb katalógus gyűjti az adatait. Közéjük tartozik a Google Webcímtár is.

Természetesen nem azért fontos, mert közvetlenül onnan jön a legtöbb látogató, sőt. A látogatottsági statisztikákat böngészve meglehetősen ritkán lehet találkozni a dmoz.org-gal, mint látogató forrással.

Azonban a közvetett látogatószerzés szempontjából nagyon nagy a jelentősége. A közvetlen látogatók alatt a Google keresőből érkezőket értem. A Google találati listák kialakításához alkalmazott algoritmus fontos részét képezik a weboldalra mutató linkek. Azok minősége, relevanciája és mennyisége.

Az ODP linkeket a Google igen értékesnek tartja, tehát egyértelműen kijelenthető, hogy a Dmoz.org-ban szerepelnie kell annak az oldalnak, amely szeretné a lehető legjobb helyezéseket elérni a találati listákon.

A helyzet azonban nem ilyen egyszerű.

Sokszor hónapokat (éveket) kell várni a bekerülésre. Sokszor látszólag indokolatlanul nem fogadják el a jelentkezéseket. Sokszor úgy tűnik, hogy az Open Directory Project egy halott vagy legalábbis haldokló webkatalógus.

Hogy tisztábban láthassunk, hogy mi is a helyzet az ODP háza táján, készítettem egy interjút oneiros-szal, a magyar szekció egyik főszerkesztőjével.

Az interjút teljes egészében holnap (csütörtökön) 16:00-kor fogom publikálni itt a blogon.


Addig két kérdésem lenne Önhöz:
Próbálta már ajánlani az oldalát a Dmoz-ba? És mi a tapasztalata?
Ossza meg! Lájkolja! Plusszolja!Csiripelje! Pinelje! Szóljon hozzá!

39 hozzászólás a(z) “Az Open Directory Project szerepe a keresőoptimalizálásban” bejegyzéshez

  1. Toldi Tibor

    Na erre kiváncsi leszek, ugyanis nekem még soha nem sikerült egyetlen oldalmat sem bejuttatnom. Abban sem vagyok biztos, hogy valaki egyáltalán olvassa az ajánlásokat.

    Válasz
  2. Merras

    Az interjúra én is kíváncsi vagyok. Ugyanakkor, én egyre kevesebb jelentősséget tulajdonítok a dmoz backlinknek, szerintem simán meg lehet nélküle lenni.

    Válasz
  3. eaposztrof

    en regen bent voltam egy nay projekttel az adatbazisaban, raadasul nagyon jo pozicioban, de a felterkepezo roboton kivul nem volt latogato onnan.

    nem latom sok ertelmet en sem, raadasul a pagerankedhez sem ad hozza semmit.. direkt ki van szurve.

    Válasz
  4. Szabó GáborSzabó Gábor Szerző

    @eaposztrof
    “raadasul a pagerankedhez sem ad hozza semmit.. direkt ki van szurve.”

    Ebben bizony tévedsz. Gyakorlatilag egy gyökérközeli kategóriás linkkel általában jön a 4-es PR is.

    Egyébként pedig ha a dmoz.org szűrve is van, azok az oldalak akik az adatbázisából dolgoznak, miért lennének?

    1 dmoz link nem egyenlő 1 linkkel.

    Válasz
  5. Mategm

    Hát, azért van “furcsa” dolog is benne.
    Web oldalamat ide szeretném beajánlani:
    Top: World: Magyar: Regionális: Fejér megye

    Én majd egy éve várok visszajelzést. Ami miatt kétlem, hogy bárki is belekerülhet, az az, hogy 7 link van a témában, ebből 6 kifejezetten Dunaújvárosi, a 7-ik pedig konkrétan Fejér megye honlapja.
    És még azt mondják, a szerkesztők függetlenek és pártatlanok…

    Válasz
  6. speci

    Én már próbáltam beküldeni oldalt, de semmi. Tényleg olyan, mintha halott lenne a katalógus. Holnap megint jövök. 🙂

    Válasz
  7. Horváth Zoltán

    Erre én is nagyon kíváncsi vagyok és ezek után mindent el is fogok követni hogy ügyfeleim oldalait bejutassam ebbe a csoda katalógusba. De ha mégsem sikerülne akkor sem fogok kétségbe esni hisz a jelenleg az irodánk által kezelt weboldalak közös partner rendszere olyan erőt képvisel hogy szinte csak ebből táplálkozva egy új oldalunk az elkészülte után három hónappal négyes PR-t kapott. Persze ettől még nem hiszem hogy zseni vagyok és a PR-től sem kell feltétlenül hátast dobni, de azért úgy tűnik csak nem olyan rossz a rendszerünk.

    Válasz
  8. András

    Egy éve fut a lapunk. 2-3 alkalommal már próbáltam regisztrálni, de semmi válasz nem jött. Arra tippelek, hogy a kategorizálással volt a gond…: matekot tanítunk az interneten középiskolásoknak (www.matekerettsegi.hu), de az oktatás kategóriában nincs ennek megfelelő alkategória(!), így kénytelen voltam a tudomány/matematika kategóriába ajánlani, de oda se passzol igazán… Szóval lehet, hogy ezért nem fogadták el, de azért legalább választ vártam volna. Ezek után tényleg nagyon kíváncsi vagyok az interjúra. Örülök, hogy összehoztad!

    Válasz
  9. Boros

    @Horváth Zoltán
    Szerencsére a zsenialitást nem PR-ben mérik. Amúgy a 4-es az elég alap…

    @heal
    Bocs, de nagy baj is lenne, ha a Te oldaladat felvennék az ODP-be. Nézted már Internet Explorer-ben?

    Válasz
  10. atomjani

    Nekem is a kategóriákkal gyűlt meg a bajom. És ami a legnagyobb szégyen, hogy új kategóriát se lehet javasolni, hogy hova lenne jó.

    Válasz
  11. Horváth Zoltán

    Ja és Jancsimhály! Úgy látom a témával kapcsolatban erre az egyetlen, nem túl építő jellegű hozzászólásra futotta. Ráadásul úgy látom weboldalad sincs, vagy csak szégyelled?

    Válasz
  12. Simulacrum

    Valószínűleg a dmoznál is ugyanaz van, mint a lapcsaládnál. Valamelyik rész szerkesztője naponta olvassa a linkajánlásokat, valamelyiknek meg nincs is jelenleg felelőse.

    Én eddig egy linket ajánlottam a dmozba és 1-2 nap alatt el is fogadták.

    Válasz
  13. HarmatL

    Első linkajánlásomat a dmoz-ba 4 évvel ezelőtt tettem meg és azóta is fél-egy évente ajánlgatok új linkeket. Még soha egyetlen válaszlevelet sem kaptam és linket sem vettek fel. Az ajánlások mindig a legrelevánsabb kategóriába kerülnek. Az adott kategória fele ingyenes tárhelyen levő, egyszerű weboldalak, ahol a mi oldalunk egyértelműen veri a versenyt kinézetben, szolgáltatásban is és nem vagyok elfogult. (tényleg)
    A dmoz-t ugyanúgy emberek szerkesztik mint más linkkatalógusokat és sokszor ők is olyan lusták mint más szerkesztők, meg sem hajlandóak nézni az adott weboldalt azt pedig pláne nem, hogy jobb-e mint a jelenleg fent levők. Ebből következik, hogy a dmoz misztifikációja csak a goole-vel való közös partneri megállapodásuknak köszönhető, máskülönben a dmoz sehol sem lenne. Ezt soha nem értettem, hogy miért nem lehet több linkkatalógust egyszerre figyelembe venni egyenlő esélyekkel, hisz ez sokkal jobb rálátást biztosítana a weboldalakra, mint egy kis szerkesztő csoport saját véleménye.
    Ne lennék meglepve, ha a google valamilyen új fejlesztésének köszönhetően a dmoz jelentőségéből veszítve eltűnne a süllyesztőben.
    Nem lehet kategóriát ajánlani, és mint láttam vannak olyan oldalak amik sehova sem illenek bele, a levelekre nem válaszolnak és látom másoknak is ez a problémájuk az oldallal. Úgy működik ez a dmoz, mint valami megsértődött elit csapat aki a pórnépre még csak rá sem akar nézni, nem kell már sok idő és eltűnik a süllyesztőben, mi pedig csak nevetni fogunk 5 év múlva, hogy annak idején milyen buták voltunk, ily jelentőséget tulajdonítani egy haszontalan felhasználótaszító, használhatatlan és soha nem fejlődő katalógusnak. Erre a google is rá fog jönni, a dmoz egyre inkább veszíteni fog a népszerőségéből.
    Ez az én véleményem. Üdv.

    Válasz
  14. kacsesz

    @Boros
    A PageRank vadászoknak üzenem, hiába nagy a PR
    még attól nem lesz több bevételed, tartalmas érdekes
    oldallal kell operálni, volt eset 3 hónap alatt 4/10 -es lett
    egy oldalunk, és akkor mi van? bevételt nem sokat hozott, persze
    sok mindentől függhet, de önmagában nem hoz csodát
    Legyen inkább 20 erős linked, többre mész vele!

    Válasz
  15. kacsesz

    Kedves Sz.Gábor!

    Mi a véleményed a target=_blank megjelenítésről?
    Engem speciel piszokul idegesít, hogy a linkek az oldaladról nem egy külön oldalban nyílnak meg.
    Más hogy van ezzel?

    Válasz
  16. Horváth Zoltán

    @kacsesz
    Teljesen igazad van, én sem vagyok PR vadász. A viszonylag magas PR-ekhez természetesen igen gazdag tartalmak társulnak, meglehetősen sok, keresőkből érkező látogatóval és a megrendelések arányára sincs panasz.
    A legfontosabbat persze elfelejtettem hogy az eredményeinket mivel értük el. Van egy topsites bannercsere rendszerünk, melybe ha egy lépésben beregisztrálsz akkor több mint 40 oldalunktól kapsz automatikusan viszont linket.

    Válasz
  17. Gábor

    Én most hallottam erről először, azonnal regisztráltam is. Ez persze azzal jár, hogy az eredményekről nem tudok nyilatkozni, de nagyon kíváncsi lettem.
    Most már különös érdeklődéssel várom a riportot!

    Válasz
  18. Fenyvesi Gábor

    Nagyon várom, a riportot: ) Hátha választ kaptok a kérdéseimre.
    Több éve ( ! ), próbálok weboldalakat bejutatni a dmoz.org Magyar részlegébe. Sikertelenül. Tudok olyanról akinek sikerült, de azok nem azok a kategóriák ahová én küldtem. Általában mindig kaptam egy kis “oktatást”, biztos valamit elrontottam bla bla, ergo leszerelő szöveg. A “baj”, az, hogy szintén zenész vagyok… ergo több katalógus felett adminkodom, szerkesztem, hova tovább egynek teljesen a tulajdonosa is vagyok, ergo mindenféle EGO mentesen talán van rálátásom, hogy kell elküldeni egy “nyavalyás” linket…ismétlem TALÁN.

    Mivel, a “panaszaimnak” nyomai vannak, különböző fórumokon, blogokon, sokan tanácsolták, hogy akkor jelentkezek szerkesztőnek, tapasztalat meg van, ( évek száma ), referencia szintén, úgy is a sok sok sok sok KIFOGÁS közt vezető helyet foglal el, az, hogy bizonyos kategóriáknak nincs szerkesztője.

    No fogtam magam és jelentkeztem, Magyar nyelvű volt a kérdőíves jelentkezés, én Barom meg Magyarul töltöttem ki: )
    Pár nap múlva jött a válasz ANGOLUL…. röviden, az állt benne, hogy nem vagyok alkalmas szerkesztőnek, nincs referenciám stb.

    A “baj” az, volt, hogy ez SABLON válasz volt, ugyanis, a referenciámat elküldtem és sajnos sajnos aljas dolog a web analitika… miért aljas?
    Mert egy “jó” web analitikai rendszer, ki írja bizony, hogy mely weboldalakról látogatták meg az ember weboldalát. No… a kérdéses időpontban, a jelentkezésem után, pontosabban figyeltem a “refeket”, és lám lám nem volt közte egy olyan link mint pl, editors.dmoz.org ergo le sem xarták, meg sem nézték a jelentkezést: )

    Arról már felesleges is beszélnem, hogy ha Magyarul töltöm ki, miért válaszolnak Angolul?: ) Csak nem azért, mert sablon levél, és lexarják?
    Szóval itt is Gondolom megy a mutyizás rendesen, sok a kis király, és konkurens szerkesztő, mert másként nem tudom elhinni, hogy egy adott kategória melyben vannak halott linkek, színvonaltalan weboldalak, oda nem fér el egy RELEVÁNS, színvonalas weboldal… egy oka lehet csak…konkurens mutyizó szerkesztő… bárki bármit mond, sejtem mi lesz a riportban, de szeretnék tévedni, ez ügyben.

    És még lehetne sorolni a kálváriámat…ez ügyben: )

    Válasz
  19. Visszajelzés: Az ODP halott? Interjú a Dmoz magyar szekciójának egyik főszerkesztőjével | Webforgalom

  20. Nagyhenceg

    Kíváncsian várom, mert nem nagyon értek hozzá. Ami nem jelenti azt, hogy valami rossz. De az se biztos, hogy mindent mindig olyan gyorsan elhiszek. Meglesem.

    Válasz
  21. Pálmai Ferenc

    Nekem ugyan sikerült bejutnom, de nem eredményezett PR növekedést. Szerintem egyáltalán nem kell nagy jelentőséget tulajdonítani a Dmoz katalógusnak. Be kell regisztrálni, és vagy elfogadják, vagy elutasítják. Csak nyerni lehet a dolgon, veszíteni nem. Az tény, hogy tematikus katalógusnak nagyon gyenge. Ha itt kellene megtalálnom a megoldást, akkor az meglehetősen korlátolt alternatívákat eredményezne. Arra azért kíváncsi lennék, hogy mit csinálnak nap mint nap a Dmoz Magyar szekciójának szerkesztői. Nem hinném, hogy naponta több száz regisztráció elbírálásába kellene belerokkanniuk.

    Válasz
  22. Avon

    Kacsesz hozzászólóval teljes mértékben egyetértek. Nem a PageRank a lényeg. Az ember semmire nem megy egy 4/10 PR oldallal ha nem azokra a kulcsszavakra van élmezőnyben amelyekre kereslet van, illetve amelyek relevánsak üzletágával. A PR fejlődése és a kulcsszavakra való előre kerülés között sem látok már olyan párhuzamot mint mondjuk 5 éve.

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Szűrjük a robotokat. Kérem, oldja meg! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.