Visszaesett a weboldalam a Google-ben! Mit rontottam el?!

Az elmúlt másfél hétben több kétségbeesett levelet kaptam a hirtelen romló Google helyezésekkel kapcsolatban. Persze máskor is jönnek ilyen „panaszok”, de most kiemelkedően sok. Ez bizony egyáltalán nem véletlen, hiszen a május 1-jei hosszú hétvégén a magyar találati listákra is megérkezett a Google legújabb algoritmus frissítése, a Pingvin.

Egy kis általános ismertető
A Google találati listái egy nagyon összetett algoritmus eredményeként alakulnak ki. Ez az algoritmus a kilencvenes évek vége óta rengeteg változáson esett át. Egyre több tényező befolyásolja a végeredményt, és a rendszer egyre sikeresebben védekezik a manipulatív kísérletek ellen. (Emlékezzünk csak vissza, amikor még eredményt lehetett elérni a túlzsúfolt meta tagekkel vagy a háttér színével megegyező titkos szövegekkel.)
Az elmúlt pár évben a nagyobb lélegzetvételű változásoknak nevet is adott a Google. Ilyen volt például a jó öreg Florida vagy a 2011-es Panda is.

Google Pingvin
2012. áprilisának végén pedig megérkezett a legújabb algoritmus frissítés, a Google Pingvin.
A legnagyobb változás az, hogy a Google fellép a „túloptimalizás” ellen, és előtérbe kerül a természetesség. Ez elsősorban a weboldalak linkhálózatára vonatkozik. A linképítés során sokan beleesnek abba a hibába, hogy kulcsszó imádóvá válnak. Minden egyes külső hivatkozás szövegébe az imádott kulcsszót akarják belerakni. Lehetőség szerint csak azt. Semmi változatosság, semmi szöveges körítés, semmi természetesség. Az ilyen linképítés eredménye pedig egy kicsit sem természetes linkprofil lesz.

Egy fiktív példa
Az X Keretásó Kft és az Y Kertásó Kft a kertásás szóra szeretne a Google-ben jól szerepelni. Mind a 2 oldalra ugyanarról a 100 oldalról mutat link, azzal a különbséggel, hogy az X linkszövegeinek összetétele ez:

Kertásás (100-szor)

Az Y linkszövegei viszont így néznek ki:

Kertásás
Kertásó
Kertásás Szegeden
Kertásás Szeged
Kertásás árak
Gyors kertásás a legmodernebb gépekkel
Ha megbízható kertásót keres
Megoldjuk a kerti problémákat!
A kertásás nem lehet probléma
Y Kertásó Kft
További részletek >>
Kattintson ide!

…és így tovább…

Az egy nem túl életszerű, nagyon sarkított példa egyetlen kulcsszóval, de remélem, hogy érezhető a különbség. Természetesen befolyásoló tényező a linképítés üteme, a linkek helye, illetve természetesen a céloldal milyensége is.

Meggyőződésem, hogy a változás érinti a belső linkhálózatot is. El kell szakadni a kulcsszóhalmozó menüpontoktól, és az oldal láblécébe helyezett kulcsszavaktól.

Tehát nagy valószínűséggel a Pingvin az oka annak, hogy sokan hirtelen változásokat, átrendeződéseket észleltek a találati listákon.

Bár nagyon sokan felháborodtak, de én bevallom, hogy már nagyon régen vártam a Pingvint. Nyilván ebben az is közrejátszik, hogy az általam teljes mértékben kontrollált oldalak egyike sem esett vissza a találati listán. Úgy gondolom, hogy jót tett a változás, és az eredmények kedvezőek a kitartó munkát favorizáló optimalizálóknak.


A te oldaladat hogy érintette a változás?
Ossza meg! Lájkolja! Plusszolja!Csiripelje! Pinelje! Szóljon hozzá!

35 hozzászólás a(z) “Visszaesett a weboldalam a Google-ben! Mit rontottam el?!” bejegyzéshez

  1. Pásztor József

    Köszönöm a posztot, jókor jött! Egy hete fejtegetem, hogy mi lehet az oka a csökkenő organikus látogatásszámnak.

  2. deejayy

    Az egyik általam (amatőr szinten) megSEOzott oldalon két hónapja nem látott magasságokba emelkedik a látogatottság. Én is örülök ennek a változásnak, a konkurencia ugyanis durva szinten ellehetetlenítette a megjelenést.

  3. erika

    Kedves Gábor!
    Valóban nagy változás történt a Google-ban! Olyannyira, hogy engem is nagyon meglepett. A honlapom a korábbi egy oldallal szemben, most három további oldala is megjelenik meg az első 10 között!!
    Valamit túl jól csinálok!? 🙂

  4. Ilyés Zoltán

    Május elsejétől szinte megduplázódott webáruházunk látogatottsága. Köszönöm, Google!

  5. Demeter Kornél

    Nagyon örülök neki. Sokakkal szembementünk eddig is azért, mert hittünk abban, hogy a kitartó, jól elvégzett munka, és az okosan felépített stratégia többet ér, mint a kiskapuk keresgetése és kihasználása. Most is bebizonyosodott, hogy igazunk volt. Meg kell érteni mindenkinek, hogy az internet nem a hirtelen jövő gazdagság záloga, itt is dolgozni kell rendesen.

  6. Judit

    A helyes linkelés mellett ezért fontos a releváns tartalom gyártása Persze, azt sem ész nélkül..
    Csak üdvözölni tudom a Google algoritmusát, mert így a releváns tartalmak kerülhetnek előtérbe. (Eddig is nagy jelentőségük volt, most meg pláne..)
    Az ügyfeleim így látják, hogy nem hiába dolgoztak/dolgoznak, én pedig nem is vagyok olyan gonosz hajcsár..:))

  7. seobazis

    Lényegi változás, most sincs a gugli-algoban, még mindig a jó tartalom és a természetesnek tűnő(időarányában) linkek száma a világhálón. A gyors meggazdagodás nem hosszútávú gazdagság, itt is érvényes ez. A kitartó munka meghozza az eredményét.
    Sok sikert mindenkinek.. 🙂

  8. Nun Monika

    Köszönöm a jól összeszedett posztot. Én is ezt éreztem és ezért is szoktam mondani az ügyfeleimnek, hogy még a címekbe se mindig 1 kulcsszót tegyünk, hanem változatosan és sok érdekes információval körítve írassanak/írjanak tartalmat. Valószínűleg a longtail optimalizálás kerül egyre jobban előtérbe.

  9. seobazis

    @Szabó Gábor@Szabó Gábor – Igen, elég szépen letarolta a túloptimalizált lapokat, a nemrégiben kapott linkeket, ami túl sok volt, egyszerűen nem vette figyelembe. Ezáltal az anno jó helyezést kapott lapok, a helyükre kerültek. Egyszerű, minden Gugli üzleti-érdekeit képviseli, Adwords, Gugli+, stb… Én maradok híven az én optimalizálási elveimnél, eddig bejött. Minden pontosan a helyén a találati listán. 🙂

  10. Gál Judit

    Köszönöm eseti értesítéseid, hogy felhívod a figyelmünket például az ilyen jellegű változásokra. Már elég régen ellenőriztem, hol tartunk a keresőben, ezért most gyorsan megnéztem. Örömmel tudatom, hogy stabilan tartom a második- harmadik helyet. Jómagam is üdvözlöm ezeket a változásokat, s alig várom, hogy még további finomításokat eszközöljön a google, egyre inkább a tartalomra koncentrálva.
    Még egyszer köszönöm hasznos tanfolyamodat is és az utánkövetéses értesítőket!

  11. lackó

    2 kérdésem lenne:
    Az lehet e az oka a "túloptimalizálásnak", hogy bizonyos link-, hírmegosztókba beküldött oldalakon meg ezerszereződnek a visszamutató linkek? Például az ittahelye.hu-ra ha felteszek 50 linket (nem ugyanazt, 50 különböző bejegyzés), akkor 1-2 hónapon belül a webmaster toolsban 100000 az oldalra mutató link látható.

    A másik kérdés, hogy ha igen, akkor ezt hogy lehet eltávolítani? Mert pl. a fent említett oldalon nem hogy linket, de még accountot sem lehet törölni.
    … és még ide kapcsolódik, hogy amihez semmi közöm, csak valahogy, valamiért úgy látta jónak egy oldal, hogy "szétlinkelje" az én oldalamat, azzal mi a csudát kezdjek? Írok itt is példát: efile.hu

  12. márti

    Na ebben az a vicces, hogy az én oldalam aztán tuti, hogy nincs túloptimalizálva. Az általam legfőbb kulcsszónak tartott kifejezésre a nem egészen egyéves ingyenes blogomon 0,05% a kulcsszósűrűség. (Ha jól rémlik, 2-8%-nak kell lenni ideális esetben?)
    Ennek többek között az az oka (szerintem) hogy sokat rizsázok – teljesen természetes szöveggel, mert máshogy nem is tudok, nem is akarok. Ezért kicsi a kulcsszóarány.(?) Egy tematikus, de tulajdonképpen szórakoztató blogról van szó. Lassan, de biztosan mászott felfelé. Ja, és a tartalmam egyértelműen releváns.
    A linképítésben sem jeleskedem, mert förtelmesen utálom, néha nekiülök, de az achrefs szerint 44 linkem van, nem gondolnám, hogy az sok. És nem is volt hirtelen sem a begyűjtésük, a fenti okok miatt 😀

    A másik vicces, hogy az április 25-i drasztikus látogatószám-csökkenés után vasárnaptól (05.06.) drasztikus növekedésben volt részem, ugyanarra a szintre álltam vissza, viszont ezek az emberek NEM A KERESŐBŐL jönnek! A keresőből jövő forgalom ugyanolyan gatya, úgyhogy nem érzem megoldottnak a problémát. És nem értem, mért nőtt a hivatkozási forgalom. Örülök neki, de nem értem, mert az utóbbi időben nem építettem linket.
    Szóval semmit sem értek, és azt sem tudom, mit rontottam el, de szívesen fogadok mindenféle tippet…

    Tényleg, számtalan helyen olvastam, mit és miért csinál a pingvin, na de mit lehet ilyenkor tenni?

  13. Szabó GáborSzabó Gábor Szerző

    @márti – A legfontosabb, hogy tudd a pontos számokat és forrásokat. Ehhez szükséged lesz a Google Analytics-re. Ne felejtsd el, hogy a hosszú hétvégén 30 fok és munkaszünet volt, és ez jelentősen torzíthatja a számokat.

  14. márti

    Köszi a gyors választ 🙂
    Használok analytics-et, (az már más kérdés, hogy kihasználom-e), onnan tudom, hogy április 25-től folyamatosan nagyjából feleannyi a keresőből jövő forgalom, mint előtte.

  15. Brunner József

    Kedves Gábor!

    Nálam -“közéleti” kategóriájú, helyi érdeklődésű weboldal lévén- nincs nagy változás. Csak tippelek, hogy (kb. 10 %-os látogatottság csökkenés volt a múlt héten) esetleg ez a Pingvin hatása is lehet, ugyanis nem markáns a visszaesés és máskor is volt már ilyen hét.

    Üdvözlettel Brunner József “zsámbéker”

  16. Pintér Zoltán

    Sziasztok!

    Én is csak örülök az új frissítésnek, mert a “szellem” weboldalakat végre a háttérbe tudja állítani vele a Google. Sok olyan tartalom van fent, ami már elavultnak számít az adott kulcsszóra, rengeteg olyan weboldal, ami lényegében teljesen feleslegesen foglalja a helyet (eladási oldal, nulla értékes tartalommal és már rég nem él a feliratkozó formja, megrendelő űrlapja stb.)!

    Engem pozitívan érintett a pingvin, mert beért a gyümölcse annak a munkának, amit a honlapomba fektettem az elmúlt hónapokba!

  17. Tankó Zsolt

    Egyre idegesebb leszek a Google háziállata miatt. Eddig oké, észrevettem, hogy visszaestem a találati lista éléről, de most a mai nap két nagy linkpartnerem kéri linkjeik törlését. Mi a fene folyik itt???

  18. márti

    @Szabó Gábor – Nagyon köszönöm a tippet, ezt még nem vizsgálgattam eddig!

    Viszont a reklamációt sztornóznom kell, megtaláltam a hibámat 🙂 Olyan bejegyzésekkel szereztem magamhoz képest magas látogatottságot (saját tervezésű facebook-os borítóképek), amik nem tartoznak szorosan a témámhoz és olyanok látogatták, akiket az én témám nem érdekel különösebben, na őket vesztettem el 😀 Legalábbis erre jutottam.

    A hivatkozási forgalom növekedésének okozóját is megtaláltam (tapuz.co.il – ???) ezt továbbra sem értem és nem is fogom mert számomra ismeretlen betűkkel íródott.

  19. lackó

    Gábor!

    Tudsz választ a fenti kérdésemre … valamit?

    Légyszi…

  20. Caesar

    Kedves Gábor!
    Nagyon köszönöm a tájékoztatást!
    Az én weboldalam nem kereskedelmi célú, pusztán egy jó kis “homokozógödör a játszótéren” számomra, ahol sok féle játékot játszhatok – ezért is az a címe ami: Caesar színei.
    Van pár dolog, amivel előkelő helyen – vezető is – vagyok a Google találati listáján, és van olyan, amivel rémesen hátul kullogok.
    Mivel nekem ilyen változó a keresőrobotok találata alapból is, nem tűnt fel, hogy jelentősebb változás lenne a forgalmamban.
    A cikked kíváncsivá tett, így a hétvégén – akkor érek rá – utána fogok nézni az ütősebb helyen lévő dolgaimnak, hogy hogyan is állnak jelenleg. Csak úgy, játszásiból.
    Imádok játszani, és Te most egy új “kislapátot” hoztál, a homokozó-gödrömbe, amivel megint elleszek egy darabig, hisz a tapasztaltak újabb kreativitásra ösztökélnek majd, ezt akár borítékolhatom is.
    Köszönöm szépen! (Ha lenne, most egy mosolygós smileyt tennék ide.

  21. Farkas Anikó

    Személy szerint örülök, hogy nem a mesterkélt és céirányosan agyonszeozott tartalom lesz a nyerő, hanem az, amely valóban az olvasóknak szól, természetes(nek ható) kulcsszó-sűrűséggel, meg ami ezzel jár.
    A linkelt oldal kifejezetten jól jött ki ezzel az újítással, valahogy éreztem én már, hogy lesz valami ilyen változás…

  22. Szabó GáborSzabó Gábor Szerző

    @lackó – (Valamiért elkerülte a figyelmemet a kérdés.)

    Az említett 2 oldal nem hinném, hogy jelentős hatással lenne az oldaladra. Az, hogy egy oldalnak van egy rosszul strukturált (de egyébként nem büntetett) oldalról sok ezer linkje előfordul. Problémás lenne, ha csak ennyi miatt hátrányba kerülnének oldalak, hiszen így igen könnyen ki lehetne csinálni a konkurenciát.

    Mindenképp érdemes lenne szétnézni a Webmester Eszközökben.

  23. SEO Mester

    Nem feltétlen a Google Pingvin miatt esett vissza az összes oldal.

    Ne felejtsük el, hogy korábban a Google Panda frissítés is a hasonló oldalak kiszűrésére jött létre.

    Igaz, hogy a Pingvin most április 24-én jött ki, de 5 nappal korábban április 19-én érkezett a Google Panda 3.5-ös verzióra frissítése.

    Mivel csak pár nap a különbség a Pingvin és a Panda 3.5 verziója között, így nem lehet pontosan meghatározni, hogy melyik oldal melyik frissítés miatt szállt el.

  24. lackó

    SEO Mester!

    Mi a különbség a Panda 3.5 és a Pingvin között?
    Csak azért kérdem, mert van oldalam ami 19-én jelentősen javult, 24-től pedig romlott.

  25. Ujvári Mara

    Sziasztok!

    Elolvastam a témában a külföldi oldalakat is, ezt a bejegyzést is, de továbbra is a káosz az, ami biztosnak látszik. Több honlapról és több keresőszóról beszélek – ahány oldal és ahány szó, annyiféle “mintázat”.

    A) egy nagyon erősen versenyző szó
    A Pingvin előtt egy olyan oldal volt az első, aki teleszemetelte a netet a rámutató linkjeivel, különösen a bookmarking oldalakat. A Pingvin után visszaesett a második oldal közepére.
    Az első olyan oldal lett, amelyik hasonló szisztémával generált rámutató linkeket (arra az egyetlen szóra!!!), bár lassabban csinálta, és nincs bookmark linkje. Kulcsszó-sűrűsége 10% fölött van, a tartalma nagyjából 15 szó (annak a 10%-a a kulcsszó). És első, így a “mindent helyére tevő” Pingvin után.
    A második(-harmadik-negyedik) szintén egy olyan oldal, amely generált linkekkel volt eddig is a top 10-ben.

    B) lopott tartalom
    Nagy forgalmú honlap, amelynek a teljes tematikája a fasorba se jön a témával lelopott egy tartalmat egy kisebb oldalról – nyilván azért tudta megtenni, mert a kisebbik oldal addig első volt. A lopás módszere az volt, hogy a képeket is átemelte, de nem feltöltötte, csak meghivatkozta. Tehát a Google a háttérben tökéletesen láthatta az eredeti forrást. Ennek ellenére Pingvin meg Panda ide meg oda, a lopott tartalom még mindig első helyen figyel, az író meg könnyeit törölgetheti, mi a fenének melózott vele…

    C) rámutató szöveges link
    Egy azon oldalról kimenő szöveges link az egyik oldalnál folyamatos helyezés emelkedést mutat, a másiknál emelkedés majd a Pingvin után csökkenés (5-10 hely). A szöveges linkek ugyanakkor lettek feltéve, csak oda és nem máshova.

    D) kulcsszó halmozás?
    Egy oldal, ahol sokáig kevés volt a tartalom, nekiállt tartalmat írni. A kulcsszó sűrűséget felvitte 3,7%-ra. Feljött sok kifejezésre az első 10-be, a Pingvin után átlagos pozíciója 200.

    E) szándékosan manipulált oldalcím
    Évek óta van egy manipulált oldalcím, olyan kulcsszó halmozással, hogy a fülem kettéáll tőle. Figyeljük, mikor vágja ki a Google. Itt a Pingvin, itt a Panda, már a fél állatkert, és láss csodát, SEMMIT sem veszített a pozíciójából!

    Alapkérdés: ha elemzem, tudom és látom, hogy egy adott szóra hány százan versenyeznek feketekalappal, akkor mit mondjak az ügyfélnek, aki szeretne legalább a kanyarba jönni? Hogy bírd ki, mint a cigány lova, éhezzél, amíg a Gúgli szépen helyretólja a kibillent időt, csak nehogy éhendögölj addig?

  26. Caesar

    Kedves Gábor!
    Elnézést, hogy az alábbiakat ide írom, de nem jutott eszembe jobb megoldás!
    Megkaptam a kérdéseket a Budapesti tájékoztatásra vonatkozóan, amely Igen – Nem válaszokat kért. A NEM válaszhoz az is oda volt írva, hogy “nem érdekel”.
    Nos, a NEM-et jelöltem be, de igenis érdekelt volna a dolog. Ilyen válasz lehetőség nem volt. Én dolgozom, így nem tudok Budapestre menni semmilyen előadásra az ország csücskéről. Kár. Sajnálom is.
    Ha mégis lesz írásos tájékoztatás is itt a blogban erről, biztos, hogy el fogom olvasni.

  27. mnz

    Az én oldalaimnál kb. 3 napig volt hátraesés, utána visszajött minden a helyére. Bár én nem értek egyet azzal, hogy pár régi és amatőr oldalt visszaraktak az első helyre. Lehet, hogy a google szempontjából az egy jó oldal, az új algo miatt, de amúgy a felhasználóknak a szemét kategóriába tartozik… nem is egy ilyen van, példákat inkább nem mondok… Köszönöm a cikket 🙂

  28. nandoki

    Nagyon hasznos poszt, bár még most is találkozom olyan honlapokkal, melyek a honlapkészítés szóra keresve elöl vannak, miközben keményen túllépik a javasolt kulcsszósűrűséget.
    Másrészt, ami a honlapok minőségét illeti – csatlakozom az előttem szólóhoz. Látszik, hogy egy újabb állatkára van szükség, melyet Gúgli Darwinjai még nem fedeztek fel, de tartok tőle, hogy ilyen nem is lesz, ami az utóbbi problémára megoldást talál 🙂

  29. Bernice Woodard

    Re: google büntetés — Sat, 08 Mar 2008 04:00:32 -0500 reply …a dizájnodat :-). Nagy szerkezeti változásokra is reagálhat így! Akkor mondjuk csak rövid ideig. Szerintem a bot teljesen más oldalként érzékelheti, és vissza kell nyernie a bizalmát. Kicsit megszemélyesítettem, de tapasztalataim szerint szokott így viselkedni. Gondoljunk bele, Ő csak belülről látja a lapot.

Hozzászólások lezárva.