Ha ezt tudná a Google+!

10 napja már belülről figyelgetem a Google+ szolgáltatást, és mostanra megérett bennem néhány gondolat.

Ami tetszik

Amolyan Twittbook öszvér, ami jól ötvözi a Facebook sok karakteres posztolási, és átlátható kommentelési lehetőségét, illetve a Twitter átláthatóságát és szabad követési lehetőségét. Nincsenek játékok, ölelések és bökdösések, azaz nincsenek idegesítő alapzajt produkáló alkalmazások.

Ami nem tetszik

Az alkalmazások hiányából következik a G+ legnagyobb hátránya is: nincsenek átlag emberek. A G+ a geekeké. Egy átlagos internetfelhasználó számára a Google körök nem jelentenek extrát. Úgy gondolom, hogy ha valakit komolyan foglalkoztatna a korlátozott megosztás kérdése a Facebookon, akkor használná az évek óta működő listákat. Merthogy a Facebookon listába lehet rendezni az ismerősöket, és minden egyes posztnál, kép vagy videó feltöltésénél meg lehet határozni, hogy ki láthassa azt. Nekem évek óta van többek között „privát”, „foci” és „meló” listám. Ha egy sportújságban velem készült interjút akarok megosztani, akkor azt csak a „foci” listán szereplő ismerősökkel teszem. Nem terhelek vele olyat, akivel a kezdetek óta csak szakmai kapcsolatban vagyok. Ráadásul ezeknek a szabályozott megosztásoknak a megvalósítása kb 2 másodperc.

Facebook Custom Privacy

Nem lennék meglepve, ha a Facebook rövid időn belül előtérbe helyezné a kis lakatot, és 2 kattintás nélkül azonnal elérhetővé válna a „Custom Privacy” ablak.

Közösségi káosz

Mivel jelenleg a személyes dolgaimat a Facebook privát profilomban, a szakmai tartalmakat pedig a Facebook oldalakon és a Twitteren osztom meg, ezért igen macerás a közösségi életem. (Nem beszélve azokról, akik még a LinkedIn, az iWiW esetleg a MySpace aktív tagjai is.)
Hihetetlenül örülnék, ha egy helyre költöztethetnék mindent.

Amivel engem el lehetne csábítani

Kezdésnek egy összefoglaló táblázat arról, hogy hogyan is zajlik a kommunkiáció a közösségi oldalakon. A táblázat után pedig egy kis magyarázat.

Közösségi oldalak

Remélem, hogy érthetőek és jól átláthatóak a különbségek.

A saját témaKÖRöm

Előfordulhat, hogy valakit azért kezdek követni, mert érdekelnek a szakmai témájú csiripelései, ugyanakkor sok olyan tartalmat is megoszt, amire egyáltalán nem vagyok kíváncsi. Például, hogy mikor, milyen étteremben vagy szórakozóhelyen járt (foursquare), milyen zenét hallgat (Last.fm), vagy mit reggelizett. Ilyenkor el kell döntenem, hogy szolgáltat-e nekem annyi hasznos infót, hogy megérje kiszűrni a sok privát beszámolóból. Ezt a problémát sokszor a beszélő is érzi, és ezért kompromisszumokba kényszerül.

A jelenlegi lehetőségek maximum azt engedik, hogy az általam bekategorizált emberek között tudjak a megosztásokkal játszani. De mi a helyzet azokkal, akik számomra ismeretlen emberek, és elkezdenek engem követni? Én nem tudom, hogy valaki miért követ. Azért, mert az internet marketing témában megosztott infók érdeklik, vagy pedig azért mert egy kreativitásfejlesztéssel kapcsolatos előadásomat hallotta, és még több tartalmat akar (esetleg azért, mert kíváncsi, hogy mit reggeliztem vagy merre jártam).

Most valahogy így néz ki azok felé a kommunikációm, akik engem követnek, de én nem követem őket (Google+ nyelven: akiknek benne vagyok a körében, de nincsenek az én körömben).

Közöségi kommunikáció

Azt szeretném, hogy aki elkezd engem követni, az dönthessen, hogy milyen témák érdeklik velem kapcsolatban. Valami olyasmi rendszerben, mint a hírportálokon a rovatonkénti RSS csatornáknál. Mindenkinek lehessen több csatornája, amiben szétválaszthatja a témáit.

Ha ez megvalósulna, akkor ilyenné alakulna a kommunikáció.

TémaKÖR szerinti kommunikáció

Ez persze nekem, a tartalom előállítójának egy plusz munka, hiszen meg kell adnom, hogy az adott poszt melyik témakörben született. Az az igazság, hogy személy szerint én nagyon szívesen vállalnám ezt a plusz munkát.

(Rengeteg ötletem lenne a konkrét megvalósítással kapcsolatban, de erről talán majd egy külön bejegyzésben írok.)

Ha ezek a személyes csatornák (témaKÖRök) elérhetővé válnának a Google+-ban, akkor engem meggyőzne, és elkezdeném átterelni a Facebook oldalamról illetve a Twitterről is a követőimet.
Ossza meg! Lájkolja! Plusszolja!Csiripelje! Pinelje! Szóljon hozzá!

14 hozzászólás a(z) “Ha ezt tudná a Google+!” bejegyzéshez

  1. Krisz

    Alapvetően szerintem az egy jól megfogható különbség a Facebook és a Google+ között, hogy a Facebook a mai napig nem ösztönöz Téged arra, hogy listákat készíts. Ha saját magadból nem kezded el állítgatni, szervezni, rendezni, akkor sose lesz listád. A Google+-ban pedig kikerülhetetlen, az alapoktól kezdve erre épít. A lényegre szorítkozó Google felület számomra sokkal meggyőzőbb, mint a hasonló alkalmazások felülete. A mobilverzió szintén tudja, amit tudnia kell és nekem például ennyire van szükségem. Szerintem jó ez Twittbook hozzáállás. Nekem eddig pont ez volt a bajom, hogy két felületet kellett figyelnem: Facebook a barátok miatt, Twitter a szakma, egyéb emberek miatt. Most itt van egyben a kettő. Szerintem ez így jó. 🙂

  2. Szabó GáborSzabó Gábor Szerző

    Nekem nagyon élesen elválik a Twitter, a Facebook privát és biznisz profil. A Facebook privát ptofilomon csak olyan emberekkel tartom a kapcsolatot, akik offline ismerőseim. Az ő 99%-uk nem szakmázik, így hát nincsenek is G+-on. És mivál már nem az SP fanatikus korosztály, ezért a Twitter sem a játszóterük.

  3. Holbok István

    Mint kommunikációs szakember, és mint informatikus mérnök is egyetértek Gáborral. A kommunikáció szűrése, témák szerinti csoportosítása és megfelelő célzása mind a fogadó félnek előnyére válhat, mind pedig a küldőnek.
    A bejegyzésedet továbbítom is a Google egyik magyar rendszermérnökének, még az is lehet, hogy meghallgatásra talál az ötleted.

  4. Joanelli Tamás

    Fura koncepció ez a tartalmi szűrés, szinte biztos vagyok benne, ha kötelező lenne ilyen módon tartalmat felvinni az oldalra, töredék lenne a forgalom, személy szerint tudom, hogy 10 ismerősömből 9 inkább semmit se postolna. De nem is örülnék neki, mert sokszor olyan oldalról ismerem meg a barátaimat, amikről korábban nem is tudtam. Nem szívesen maradnék le erről csak azért, nehogy véletlenül olyan témával is találkozzam, ami nem érdekel. Azokat inkább átugrom. Ha adott témakörben akarunk kizárólag olvasni, érdemes csoportokat létrehozni, vagy csatlakozni tematikus csoportokhoz. Ott garantáltan olyan témájú bejegyzések vannak, amik a csoport tematikájához tartoznak. Szinte biztos vagyok benne, hogy a Google+-on is lesz a FB csoportjaihoz hasonló megoldás a későbbiekben.
    A “privát szektort” megkímélném ettől a szétválogatástól. Különböztessünk meg Téged, mint magánembert és Téged, mint szakembert. Magánemberként nem biztos, hogy követnélek, hisz nem ismerjük egymást, de szakmailag értékelem a munkásságod, tehát a szakmai oldalad (a céges oldalad) örömmel követném, ott viszont nyilván sosem fogsz a Real meccsről írni.
    A G+-ról is kicsit korainak érzem a kijelentésed, a Google által is kommunikáltan ez még csak a tesztrendszer, messze nincs kész teljesen. App-ok lesznek, az SDK már elérhető, sőt, külön megoldás lesz a cégeknek, az is készül. Egy alig másfél hete indult közösségi portálról még ne mondjuk ki, hogy a geek-eké. Ők vannak most még csak fenn, de ez érthető. 🙂

  5. sas

    Hat en ugy csinalnam google+ban hogy letrehoznek 3circlet tema szerint is es mikor posztolsz egy focist akkor azt a focis csoportnak kuldenem ki..

  6. Szabó GáborSzabó Gábor Szerző

    @sas – Ezzel az a baj, hogy csak kölcsönös kapcsolat esetén valósítható meg. Tehát nekem kéne körökbe rendezni számomra ismeretlen embereket. Egyrészt nem akarom, másrészt fogalmam sincs, hogy miért követ.

    (Twitteren például 1121-en követnek, de én csak 77-et követek.)

  7. Greg

    Nem értem, hogy a Google miért akar annyira a social media irányába nyitni, teljesen más a pozíciójuk…

  8. Lajos

    Nekem bejön a Google 🙂

    El is indítanám a Facebook tőzsdei shortolását, ha már bevezették volna őket a tőzsdére 😀

    Szerintem…

  9. Jakab Emese

    Gábor, nagyon tetszik a cikked!
    A bejegyzések tartalom, témaKÖRök szerinti csoportosítása pedig nagy ötlet! Ha lenne ilyen, máris használnám, mint ahogy használom Facebook-on is (ha épp nem felejtem el, mert sajnos nincs annyira szembetűnő helyen, hogy minden bejegyzés estében eszembe jusson), és a G+-on is, hogy bejelöljem, kikkel szeretném megosztani a bejegyzésem. A G+-on kivéltel nélkül minden bejegyzés esetében megteszem, mivel annyira jól láthatóak a négyzetek, hogy mely köröknek fogom megosztani a tartalmat, hogy sosem marad el a kiválasztás.

Hozzászólások lezárva.