Megéri a kulcsszó-halmozás? Vagy figyeljünk az LSI és a long-tail szavakra is?

Aki foglalkozott már “keresőoptimalizált” webes szövegírással, biztos elgondolkozott az alábbi kérdéseken:

  • Mennyiszer használjam a kulcsszavakat a szövegben?
  • Hol használjam a kulcsszavakat a szövegben?
  • Ne is foglalkozzak az emberekkel, elég ha a Google-nek tetszik amit írok?
  • De a Google-nek vajon tetszik amit írok???
  • Használhatok jelet, ragot, toldalékot a kulcsszavaknál, vagy csak a szótő kell?

Megpróbálok egy kicsit segíteni a kérdések megválaszolásában. A részletek előtt azonban egy kis fogalommagyarázat.


Kulcsszó-halmozás

Akkor beszélhetünk kulcsszó-halmozásról, ha egy weboldal szövegében látványosan sokszor szerepel egy az oldal szempontjából fontos kifejezés. Természetesen vannak fokozatok.

Vannak, akik a szöveg minden címsorában (H1, H2, H3…), minden bekezdésében, a böngésző címsorban (Title), a képek felirataiban (Alt), mindenhol szerepeltetik a fontosnak vélt szócskát.

Vannak, akik megerőszakolják a magyar nyelvet, és minden mondatba bepréselik a varázsszót. Az sem zavarja őket, hogy a látogató, aki megérkezik az oldalra, megretten a bugyuta ismétlésektől, és legtöbbször azonnal kattint a bezár gombra.


Short tail kulcsszó

Azok a kulcskifejezések, amelyeket egy adott szolgáltatási területen, iparágban a legtöbben keresnek. Például: hitel, autó, lakás.


Long tail kulcsszó

Olyan szavak vagy szókapcsolatok, amelyekre rákeresve kisebb, pontosabb találati lista jelenik meg. Például: személyi hitel, használt autó, lakásfelújítás


LSI (Latent Semantic Indexing) kulcsszó

Az LSI nem más, mint a kulcsszóhoz szemantikailag, tehát jelentéstartalmilag kapcsolódó kifejezés. Ez a long tail-hez képest is távolabbi, de a témában mégis releváns szó. Ilyenek például az autó esetében a felni, motor, szerviz szavak. Vagy a hitelnél a bank, kezes, szocpol.


A rövid fogalom magyarázat után ahogy ígértem, segítek a fenti kérdések megválaszolásában.

Azonban ahelyett, hogy régi, bejáratott weboldalakkal példálóznék, elindítok egy tesztet, és a teszt keretein belül 2 teljesen új weboldalt.

Azért új oldalakkal (új domain) tesztelek, hogy a domain kora és a már meglévő linkhálózat ne befolyásolja az eredményeket.


Lássuk, miben egyeznek a tesztoldalak:
  • Mind a két oldal kb 5000 karakternyi szöveget tartalmaz.
  • Azonos a szerkezetük.
  • Azonos a nyelvezetük.
  • Azonos a kód-szöveg arány.
  • Egy betű eltérés van a 2 domain között.
  • Az oldalakra mutató linkek egy időben kerülnek fel.
  • Újak a domain-ek.

Amiben különböznek:

  A kulcsszó-imádó A long tail-es LSI-s
A fő kulcsszó száma toldalék, jel, rag nélkül a forráskódban 11 4
A fő kulcsszó száma toldalékokkal vagy összetett szóként 24 4
Fő kulcsszó összesen 35 8
Kulcsszó sűrűség 4,5% 1%
Linkszövegek Csak a kulcsszót vagy annak többesszámát tartalmazza Változatos, long tail és LSI szavakat is tartalmaz


Miért nem mondom meg a weboldalak címét?

Ha elmondanám, akkor lehetséges, hogy egyes fórumokon meglinkelnék az oldalakat, vagy csak egyet a kettőből. Ezek a linkek nem biztos, hogy olyanok lennének, amilyeneket én elképzelek (szövegezésre gondolok), ezért befolyásolnák az eredményeket.

Tudom, hogy nem túl nagy erőfeszítés megtalálni melyik oldalakról is van szó, de aki megtalálja, arra kérem, hogy ne linkelje!


A tesztet 2008.10.14-én indítottam. Az eredményekről folyamatosan be fogok számolni, és reményeim szerint egyértelműen ki fog derülni, hogy milyen az eredményes keresőoptimalizát szöveg.

Az első eredmények közléséig kíváncsi vagyok az Ön véleményére.


Ön szerint melyik oldal lesz előrébb a fő kulcsszóra keresve a Google-ben?
A kulcsszavakban gazdag, vagy a long tail-es, LSI-s?
Ossza meg! Lájkolja! Plusszolja!Csiripelje! Pinelje! Szóljon hozzá!

30 hozzászólás a(z) “Megéri a kulcsszó-halmozás? Vagy figyeljünk az LSI és a long-tail szavakra is?” bejegyzéshez

  1. Kiss Tibor

    Érdekes a téma. Én még nem hallottam erről az lsi dologról. Szerintem a 4-5%-os kulcsszósűrűség eredményesebb, mint egy kulcsszavakban ritka szöveg.

    Válasz
  2. kisvirag

    arról viszont nem írsz, hogy a fő kulcsszó mennyiségén kívül mennyi a longtail és LSI kifejezések száma a két oldalon.
    Pedig szerintem ez is fontos, hiszen a google nem csak a szavakat nézi önmagukban, képes felismerni a szinonímákat és azonos jelentésmezőbe tartozó szavakat, és ez is sokat nyom a latban az értékelés során.
    Tehát ilyen értelemben számomra nem elegendő adat az, hogy az egyikben 4-5% a másikban 1% a fő kulcsszó sűrűsége, ahhoz, hogy akár csak megtippelhessem, melyik lesz a “befutó”.
    Arról sem írsz, hogy milyen típusú kulcsszót választottál, mármint hogy mekkora konkurenciával, találati listával rendelkezik…

    Válasz
  3. Szabó GáborSzabó Gábor Szerző

    @kisvirag

    Még nem akarok további részleteket leírni. Hamarosan publikus lesz a 2 oldal.

    A kérdést leegyszerűsítem.

    Van -e értelme az elsődleges kulcsszót a weboldal minden elemében szerepeltetni?

    Válasz
  4. Fenyvesi Gábor

    Általában a SERP-ben adott kulcsszóra sok olyan oldal jön fel, melyek telis tele vannak kulcsszavakkal tűzdelve. Ergo a SERP-be megjelenésre jó, az más kérdés, hogy a látogató/vásárló mit szól ehhez. Én maradi vagyok, egy weboldal a felhasználókért legyen ne a MicRobiért. De tény, hogy nehéz meghuzni a határt, mi az “elviselhető” kulcsszó “áradat” egy weboldalon még a látogatónak.

    Válasz
  5. Dick Dastardly

    Azért szerencsére egy ilyen tesztből nem derül ki “egyértelműen, hogy milyen az eredményes keresőoptimalizát szöveg”. 🙂

    Válasz
  6. marczipán

    A google elvileg arra törekszik, hogy a látogatóinak a keresésére minél relevánsabb találatot adjon. Algoritmikusan könnyen kiszúrja, ha a tartalom rovására megy az okoskodó taktikázás. A google ugyanis (némely honlap-“szerkesztővel” szemben) tisztában van azzal, hogy a user nem azért megy a honlapra, hogy kulcsszavat olvasgasson. Épp ezért értelme sem sok van egy olyan oldalt létrehozni, ami (amíg az algoritmus ki nem szűri) jó helyen van ugyan a keresőben, de a userek 4 másodpercet is alig időznek rajta.

    A tesztben szerintem az LSI-re hajazó oldal fog győzni, de a legtutibb a kettő között egy ésszerű optimum megtalálása. A két görbe egy tengelyen ugyanis inverz, a metszéspont alatti terület lesz a tuti. 🙂

    Érdemes még (más keresők erőteljes figyelembevétele előtt) elgondolkodni, hogy melyik az a kereső, amelyik a keresések közel 90 százalékát szolgálja ki. 🙂

    Válasz
  7. Dr.Farkas Anikó

    Valszeg ez is a vonzás törvénye:) Mielőtt leültem a géphez, épp azon gondolkodtam, miket is írjak olvasóimnak a megfelelő fejezetbe a kulcsszavak használatáról. Mert igen, jó, ha elöl van a keresőben, de tartsa is meg a látogatót az az oldal.
    Ehhez pedig már kell a releváns tartalom is, nem csak a kulcsszavak halmozása.
    Nagyon-nagyon kíváncsi vagyok az eredményre.
    Baráti öleléssel
    A.

    Válasz
  8. Kuti István

    Nagyon örülnék, ha a google a kisérleted miatt kitiltaná a két oldaladat, de csak azután, hogy megvan az eredményed.
    Ez azt jelentené, hogy valamibe nagyon betaláltál. És az információ úgysem lesz letiltható.
    Gratulálok kísérletedhez, és külön köszönet azért mert mindezt közzé is teszed.

    Válasz
  9. Gábor

    hmm..ez érdekes kisérlet lesz.
    Egyébként még mindíg nem tudom mennyire fontos a kulcsszavak jelenléte az oldalon.
    Nekem sikerült egy oldalt úgy behozni a találati lista 1-4 helyére, hogy az adott kulcsszó nem szerepel az oldalon, csak a title-ben,
    az oldalon is összesen 20 szó van.
    (ez angol nyelvű oldal volt több 100.000 versenyben)
    Ezért is várom a kisérlet eredményét.
    üdv.

    Válasz
  10. Ujvári Mara

    Érdeklődéssel várom a teszt eredményét. Főként akkor, amikor a Google mai magyar valósága olyan oldalakról szól, mint pl. a http://www.sampon.hu. Ezt az oldalt több mint 1 éve figyelem, most a 6. a Google-ban “sampon” keresőszóra, és én még nem jöttem rá, miért nem esett még ki. Van értelme ezek után kulcsszó sűrűségről, long és short tailről gondolkodni? És mikorra várod a teszt eredményét? Kisvirág felvetése jogos volt: nem mindegy, hogy 500 találat közül kísérletezel vagy 2 millió közül.
    De végül is, itt a “sampon” szó…:))) Lehet azzal is kísérletezni, mikorra nyomod le a telefonkártyát.:))

    Válasz
  11. Szabó GáborSzabó Gábor Szerző

    Samponos oldalak még egy ideig biztos lesznek. A hibaszázalék mint mindenben, a Google algoritmusában is megvan.

    Ami a tesztet illeti, sajnos már jelent meg a tesztoldalra mutató olyan link, amit nem én helyeztem el. Így nem lesz egyszerű az elképzeléseimet megvalósítani.

    A találati lista egyébként 2 230 000-as, de ez a kulcsszó ismerete nélkül teljesen semmitmondó.

    Válasz
  12. Killroy

    Én is az LSI-s oldalra tippelek, hogy az lesz a sikeresebb.

    kisvirág írta egy kicsivel feljebb, hogy a Google képes felismerni szinonimákat. Igen ez így van, de csak angolul, mert csak angolul “tud”, vagy nem?. És szerintem pont ezért nem esett ki a sampon.hu. A google mivel nem tud magyarul ezért nem feltételezheti hogy csalásról van szó. Az oldal magyarországról származik, mivan ha ennek a telefonkártyákat árusító cégnek ez a neve.

    Szóval csak azt akarom mondani, hogy mi van ha nem csalásról van szó (ebben az esetben teljesen nyilvánvaló hogy arról van szó) és tényleg valakinek ez a cég neve, és tök oda nem illő dologgal foglalkozik. Ok persze ez baromság, mert miért lenne az a cégem neve hogy autó ha egyszer virágárus vagyok, de arra gondolok, hogy mivel a Google nem tud magyarul ezért ezt nem tudja eldönteni.

    Válasz
  13. Macskás Viki

    Egy sikerélményről számolhatok be, hála Gábor az ötleteidnek és tanácsaidnak.
    A hírleveledben és az itt elmondottak alapján megpróbáltam keresőoptimalizálni egy cikkemet.
    Az eredmény: egy hete az adott cikk a találati listán az adott kulcsszóra a 94. helyen volt, ma pedig a 17. helyen.
    Végre nem volt hiábavaló a munkám!
    Rengeteg hibát elkövettem, amíg nem beszéltem veled 🙂
    Remélem, egy hónap múlva meglesz a kinézett és hőn szeretett kulcsszavam is (első helyen) 🙂

    Válasz
  14. Szabó GáborSzabó Gábor Szerző

    @zsolek
    Ahogy írtam, próbálkozik valaki befolyásolni az eredményeket a linkeléssel, ezért az első eredmények még váratnak magukra.

    @Macskás Viki
    Örülök, hogy nem csak hallgatod, hanem használod is a tanácsokat.
    Kiváncsian várom a további híreket az oldaladról.

    Válasz
  15. Pedró

    aki szereti a krimiket, és nagyon várja a teszt végét, SEMMIKÉPPEN ne nézze meg a következő linket:

    hxxp://www.dailyseoblog.com/2008/10/google-ranks-is-not-about-page-rank-or-site-age-the-bloggingtipscom-example/

    tilos!!

    tetszik az oldalad Szabog! köszönöm!
    Peti

    Válasz
  16. Ujvári Mara

    Killroy: megnéztem, és jópár évvel ezelőtt a sampon.hu valóban sampont árult, olyan tartalom volt az oldalán. Aztán gondolom, bedőlt a sampon biznisz, és átváltott feltöltőkártyára, de hát volt egy remek domain és egy házi stupek weboldal, miért is ne áruljon onnan? Szerintem egyszerűen ez történt, de az, hogy a Google algoritmus ennyi ideig tartsa ilyen helyen, az egyrészt siralmas, másrészt röhej, harmadrészt összeesküvés-elmélet szagot érzek.:))) Átlag félévente rákeresek a sampon szóra, és akkor mindig megkérdezem, mi végre is vagyunk a Földön?

    Válasz
  17. Longhand

    Sokkal fontosabb a jó szöveges “környezet”, mint az esztelen ismétlés, így van.

    Long-Tail példaként kifejezésre a “személyi hitel” viszont nem igazán jó szerintem, inkább elsődleges, max. másodlagos kulcsszónak tekinthetjük.
    Long-Tail az már inkább mindenféle módosítókkal vagy kiegészítő szavakkal ellátott összetettebb kifejezés.
    pl. ilyesmi: “személyi hitel jövedelemigazolás nélkül”.

    Mindenesetre a poszt lényege az jó. Többet árt mint használ az esztelen keyword stuffing,

    Válasz
  18. kisvirag

    Killroy, a google tud magyarul. talán nem annyira jól, mint angolul mivel az angol nyelvtana “könnyebb” egy gép számára. A google ugyanis valójában nem “tud” egy nyelvet, nem úgy tud, ahogy egy ember. Nyelvtani szabályok, szabályosságok vannak beleprogramozva, valamint fel van töltve egy adatbázis szavakkal, amelyek között relációkat állapítanak meg. ezek a szóközi kapcsolatok alapján tudja a google,hogy egy szó szinoníma-e, azonos jelentésmezőbe tartozik-e, vagy ellentétes értelmű. Minden bizonnyal magyar részen ez nincs annyira kidolgozva, mint az angolon, de szerintem a G elég jól beszéli a magyart. (egyébiránt, nem véletlen tud ugye elgépelés esetén felkínálni alternatívát)

    Válasz
  19. kacsesz

    Sztem mielőtt neki áll valaki a kis kulcsszavait összegyűjteni,
    nem árt a konkurenciát és az adott iparág jellemző kifejezéseit szemügyre venni, milyen kulcsszóra milyen oldalak jönnek be , hányan hirdetnek rá (jobb oldal 🙂 ) konkurencia kulcsszavainak elemzése,stb

    pl, nem azt írják a keresőbe hogy adidas, hanem adidas cipo, adidas cipők, adidas torrent flx 42, stb az emberek eléggé konkrétan keresnek , van aki 5 szót is beír a keresőbe és ha az egyik a kulcsszavad nyerő vagy 🙂
    érdemes összetett kifejezésekben gondolkodni
    legalább is nekem ez a tapasztalatom

    Válasz
  20. Máté Gabriella

    Háromnegyed éve megfeszített munkával hirdetjük az új “üzletünket”, egy új terméket is, a régi tevékenységünket, hihetetlen energiát emészt fel, és szélmalomharcnak érzem.
    Ezek remek gondolatok, kísérletek, de közben omlik a fejünkre az egész, mert nekünk is végig kell ezeket (és másokat) tapasztalni.
    Lehet, hogy a munkatársakon is múlik, de jó dolgokat kezdeményezünk, van érdeklődő, de lehetetlennek érzem, hogy széles körben ismertté váljunk, ugyanakkor teljesen elképzelhető, ha titeket olvaslak. Miért nem működik ez jobban a gyakorlatban?
    G.

    Válasz
  21. Joó Szilvia

    Azt gondolnám, hogy összességében a long tail-es LSI-s oldal lesz eredményesebb, mert jobb lesz a konverziója, még akkor is, ha esetleg kisebb lenne a látogatottsága a kulcsszóhalmozónál. De ez egy vélemény. Kíváncsian várom az eredményt.

    Válasz
  22. anita

    Mikor lesz eredmény? Kíváncsian várom!
    Tetszik a kísérlet! Remélem tényleg az LSI-s oldal nyer! Szerintem az ilyen típusú oldalak sokkal felhasználóbarátabbak és hiszem, hogy hosszútávon eredményesebbek is.

    Válasz
  23. Antal Ernő

    Én is kíváncsi vagyok az eredményre, mert szerintem sem tud a google magyarul!
    Úgy gondolom, hogy nem ismeri fel a toldalékos kulcsszavakat, illetve teljesen külön kezeli azokat, a jelentéstartalmilag kapcsolódó kifejezésekről nem is beszélve.

    Válasz
  24. Gábor

    Az eredményre persze én is kíváncsi vagyok, bár úgy tűnik vannak akadályok.
    A Google nyilván nem tud magyarul (gyakran mi magyar emberek se, ahogy a keresési statisztikákat nézem), de szerintem sok szinonímát felismer. Az látszik, hogy ragot, jelet, egy karakter elütést jól tolerál.

    Válasz
  25. Scholl4

    Rovarirtás és rágcsálóirtással foglalkozunk.
    Egészen jó helyen állunk a google listájában.
    Van viszont konkurens oldal, mely “darázsirtás” kulcsszóra masszívan első, pedig az oldal rettentő gagyi. 8% a darázsirtás kulcsszó az oldalon, ami közel olvashatatlanná teszi az egészet, és mégis.
    Ja, az igaz hogy a domain=kulcsszó… Az is rengeteget számít.
    De a tapasztalatom az, hogy ilyen 10% körüli kulcsszó halmozást még nem büntet a google…

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Szűrjük a robotokat. Kérem, oldja meg! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.