PageRank helyett
Szinte egyetlen nap sem telik el az ügyfélszolgálatunk életében anélkül, hogy valaki ne tenné fel az alábbi kérdést:
“Szeretném az oldalam PageRank-jét növelni. Tudnak ebben segíteni?”
Korábban már volt szó itt a blogon a PageRank-ről. Akkor Nebehaj Viktor kifejtette, hogy a PageRank csak egy a rangsorolásnál alkalmazott sok-sok tényező közül.
A publikus (Google Toolbar által jelzett) PageRank egy olyan adat, ami csak igen ritkán frissül. A legtöbb esetben több hónap is eltelik, mire elmozdul a kis zöld csík. Egyszerűen lehetetlenség ilyen késleltetés mellett hatékonyan kísérletezni az oldallal. Ami azonban még ennél is fontosabb, hogy ez az érték üzleti szempontból irreleváns. Teljesen mindegy, hogy egy nullás vagy egy hatos PageRank-ű oldalra irányítunk 1000 embert, ha ott ugyanazzal az ajánlattal találkoznak.
Szerencsére azonban vannak olyan mutatók, amik sokkal hasznosabbak üzleti szempontból, és ráadásul azonnal reagálnak a módosításokra. Most következzen 3 ilyen.
Korábbi bejegyzés a konverzióról
Korábbi bejegyzés a visszafordulási arányról
Az átkattintási arányról a Google Webmestereszközökből lehet mindent megtudni.
Nem tudom eléggé kihangsúlyozni, hogy egy profitorientált oldal esetében nem lehet végcél a PageRank növelése. Meg kell érteni, hogy 2011-re ennél sokkal aktuálisabb és mértékadóbb mérőszámokat bocsát a rendelkezésünkre a Google az Analytics és a Webmestereszközök formájában.
A témáról angol nyelven egy cikk a Google Webmester blogról.
“Szeretném az oldalam PageRank-jét növelni. Tudnak ebben segíteni?”
Korábban már volt szó itt a blogon a PageRank-ről. Akkor Nebehaj Viktor kifejtette, hogy a PageRank csak egy a rangsorolásnál alkalmazott sok-sok tényező közül.
A publikus (Google Toolbar által jelzett) PageRank egy olyan adat, ami csak igen ritkán frissül. A legtöbb esetben több hónap is eltelik, mire elmozdul a kis zöld csík. Egyszerűen lehetetlenség ilyen késleltetés mellett hatékonyan kísérletezni az oldallal. Ami azonban még ennél is fontosabb, hogy ez az érték üzleti szempontból irreleváns. Teljesen mindegy, hogy egy nullás vagy egy hatos PageRank-ű oldalra irányítunk 1000 embert, ha ott ugyanazzal az ajánlattal találkoznak.
Szerencsére azonban vannak olyan mutatók, amik sokkal hasznosabbak üzleti szempontból, és ráadásul azonnal reagálnak a módosításokra. Most következzen 3 ilyen.
1) A konverziós arány
Ahogy fent említettem, üzleti szempontból sokkal fontosabb, hogy az oldalra látogatók hány százaléka teljesíti a kitűzött célt, mint a PageRank érték. Kitűzött cél lehet feliratkozás, regisztráció, letöltés, rendelés, oldalon töltött idő, stb… A Google Analytics-et használva könnyedén kideríthető, hogy az oldal bármely elemének módosítása után romlott vagy javult a teljesítmény, azaz a konverziós arány.Korábbi bejegyzés a konverzióról
2) A visszafordulási arány
Szintén fontos mérőszám lehet, hogy az oldalra érkező látogatók mennyire találják hasznosnak az ott talált tartalmat. Elgondolkodtató, ha egy feliratkoztatási céllal létrehozott oldalra érkezők nagy része mindenféle aktivitás nélkül visszalép vagy bezárja az ablakot. Ilyen esetben érdemes módosításokat végezni, hogy ezáltal csökkenjen a visszafordulási arány. (A visszafordulási arányról szintén a Google Analytics ad tájékoztatást.)Korábbi bejegyzés a visszafordulási arányról
3) Az átkattintási arány (CTR)
A legtöbbször a CTR - azaz az átkattintási arány - a fizetett hirdetések (AdWords, Facebook, stb…) kapcsán szokott szóba jönni. Kevesen gondolnak arra, hogy a Google organikus találati listájánál is van átkattintási arány. (Miért is ne lenne, hiszen itt is pontosan számon van tartva a megjelenések és a kattintások száma.) Ez egy igen fontos mutató a találati lista relevanciáját tekintve, hiszen ha a Google első helyre tesz egy oldalt, de mégis kevesen kattintanak rá, akkor nagy valószínűséggel nem jó a hozzá tartozó cím, leírás vagy url, esetleg az egyéb kiegészítő információk, tehát ezek alapján nem elég releváns a felhasználóknak.Az átkattintási arányról a Google Webmestereszközökből lehet mindent megtudni.
Nem tudom eléggé kihangsúlyozni, hogy egy profitorientált oldal esetében nem lehet végcél a PageRank növelése. Meg kell érteni, hogy 2011-re ennél sokkal aktuálisabb és mértékadóbb mérőszámokat bocsát a rendelkezésünkre a Google az Analytics és a Webmestereszközök formájában.
A témáról angol nyelven egy cikk a Google Webmester blogról.
Tetszett?
Oszd meg ismerőseiddel!
Kövess Twitter-en és Facebook-on!
Írd meg véleményed itt a blogon! 60 napos szuperintenzív látogattottságnövelési tréning
Jelentkezz most díjtalanul!
Írd meg véleményed itt a blogon! 60 napos szuperintenzív látogattottságnövelési tréning
Jelentkezz most díjtalanul!

Nem vagyok online marketing tanácsadó, főleg nem marketing guru. Nem akarom a világot megváltani, és nem akarok minden weboldal tulajdonosból milliomost képezni.




2011.10.18. 8:27 de.-kor
Köszi szépen.
Nagyon hasznos volt!!
2011.10.18. 8:50 de.-kor
Kedves Gábor!
Köszönöm az újabb hasznos cikket. Egy nagyon nagy problémám van, amin eddig nem tudtam segíteni: A konverzióim nagy részét a kulcsszóra keresésekre történő megjelenések adják, a Google viszont 3-400 %-kal többször jeleníti meg a hirdetéseimet a Display hálózaton keresztül, mint kulcsszavakra. Hogyan tudnám ezt az arányt megfordítani?
2011.10.18. 9:08 de.-kor
Bolondok aranya a PR érték… teljesen egyetértek :)
2011.10.18. 9:27 de.-kor
Amikor én valakivel linket cserélek, vagy linket kiteszem, igen is megnézem a PR értékét. Tudom nem konverzió, de több esélyt látok egy PR6 os oldal tömegéből átkattintást nyerni mint egy 0-ás friss oldal. Bár ez sem biztos, mert az új oldalakkal szívesen dolgozok együtt, hisz egy új oldal remélhetőleg impulzus szerűen tevékenykedik hogy mindenkinek bemutassa az oldalát. Ezáltal az első időszak egy viszonylag magas látogatottsággal is bír ami majd lelkesedés hiányába lejebb megy majd beáll egy szintre. Véleményem szerint
2011.10.18. 9:32 de.-kor
@Hromek Mária
Kedves Mária!
Ha van keresési volumen, akkor annak örülni kell. Fontos, hogy a display és a keresési hálózatban más-más típusú hirdetéseket kell megjeleníteni. Más állapotban van, aki egy cikket olvas egy új kameráról, ami alatt meglátja, hogy meg lehet azt vásárolni, mint az, aki rákeres a pontos típusra +ár kiegészítéssel.
2011.10.18. 9:34 de.-kor
Eddig is voltak kétségeim a szerepéről. Megnyugtattál :-))
2011.10.18. 10:22 de.-kor
Tudom, hogy sok mindentől függ egy ctr-es százalék, vagy egy visszafordulási arány mutató, de mégis, beszélhetnénk számokról? Nekem adwordsben egy 20%-os ctr nagyon jó, de vannak olyan területek, ahol 4-5%-nak is örülök. Vajon jogosan? Egy tól-ig határ azért biztosan van konkrét számok esetében is! Mit gondoltok erről? Szerintem sokakat érintő, egyben érdeklő téma!
2011.10.18. 11:41 de.-kor
Hasznos cikk! :)
2011.10.18. 11:57 de.-kor
Szia, érdekes dolgokat írtál nekem is van elég gondom a már előttem szolokhoz hasonlóan, de eddig hiába próbáltam bár mit nem igazán jött össze! Kellemes napot kívánok, Imre .
2011.10.18. 12:05 du.-kor
Az a helyzet, hogyha olyan szolgáltatásod vagy terméked van, amiért fizetni kell, akkor ma már a kezdő internet felhasználók is megnézik a PageRank-odat. És, ha minimum nem 5-ös, akkor elmennek. A PageRank érték sokak számára a megbízhatóságot jelenti.
Igazuk is van. Hiszen, ha foglalkozol a honlapoddal, ha jobbá akarod tenni a felhasználók számára, akkor a honlap Seo-ját mindenképp erősíted. Az, pedig, a honlapod Page Rank értékét befolyásolja.
2011.10.18. 12:13 du.-kor
@Szaladják Linda - Nem lehet tól-ig-ről beszélni. Hatalmas eltérések vannak iparáganként. Különbözik a hirdetői verseny, illetve sokszor egy adott területen belül a hirdetés célja is. Nem mindegy, hogy a cél a sok kattintás vagy a konverzió.
2011.10.18. 12:15 du.-kor
@Anastasia - Jajj, ugye ezt te sem gondoltad komolyan?
2011.10.18. 12:18 du.-kor
“a kezdő internet felhasználók is megnézik a PageRank-odat.” Ezt honnan szeded? Szerintem az online marketing szakma szűk rétegén kívül hétszentség, hogy nagy átlagot teljesen hidegen hagyja.
A magas PR egyáltalán nem jelent magasabb rangot. Csakis a kijövő és bejövő linkek arányából képződik, nem véletlenül épül rá egy teljes iparág (domainek adása vétele PR alapján). Vagyis 8-as PR-al is lehet SEO szempontból tök értéktelen oldalad, mert teszem azt 13 éves domainen van, 8000 bejövő linkel, és lehet régen egy jó oldal volt, de most az is megeshet, hogy tartalom sincs rajta.
Több mint 200 rangsorolási faktor van jelenleg, ebből a PagrRank egy huszadrangú elem.
2011.10.18. 12:19 du.-kor
@Anastasia - Szerencsére ez egyáltalán nem így van. A kezdő felhasználók 99%-ának fogalma sincs, hogy mi az a PageRank, de még “haladók” között sem hallottam egyetlen olyanról sem, aki PR miatt döntött volna egy ajánlat mellett.
2011.10.18. 12:33 du.-kor
Egy kérdés:
Kamerát szeretnél venni. 2 webáruház árulja.
Az egyik a pixmania, ahol ha azt írják, hogy raktáron, akkor az azt jelenti, hogy Franciaországban van raktáron, azaz 3 hét múlva kapod meg. Arról nem is beszélve, hogy magyar garancia nélkül. A cég (azaz az oldal) mellett szól, hogy 4-es PageRank-je van.
A másik lehetőség egy új webáruház 0-ás PR-kel, de azonnali szállítással, és ingyenes garanciafutár szolgáltatással.
Melyiket választanád?
2011.10.18. 12:39 du.-kor
@Szabó Gábor ez nagyon jól megfogja a lényeget.
2011.10.18. 1:04 du.-kor
@Szabó Gábor, ez jó.
2011.10.18. 1:41 du.-kor
Ahogy olvasom itt a hozzászólásokat, még azért van egy kis kavar a fejekben. Van ugye a PageRank és van az oldal konverziója. Az előbbi lehet alacsony és magas, de ez nem befolyásolja az utóbbit. Tehát csak azért ne akarj magas PR-et mert úgy gondolod a konverziód és az eredményességed ettől megnő. Nem nő meg. Volt olyan idő, amikor ez igaz volt, de 2011-ben már nincs erről szó.
2011.10.18. 2:43 du.-kor
Én is úgy gondolom, hogy a Page Rank csak egy szempont a sok közül, hiszen a régebbi oldalak szinte automatikusan eljutnak egy szintre, viszont egy kezdő oldal sokkal többet is megtesz a látogatóiért, vagyis jobban “pedálozik”.
Szerintem a megosztások szerepe egyre inkább rangsoroló tényező, hányan pluszolnak, de szerintem a FB megosztások száma is belejátszik. Ezt pedig könnyebb nézni és valós idejű reakciókat mérhettünk vele. Végül is Google a közönséget akrja kiszolgálni. (sajnos nem a seósokat:))
2011.10.18. 2:48 du.-kor
@Szabó Gábor - Én még annyit tennék hozzá, hogy a display hálózaton bizonyos oldalakra külön hiper targetált hirdetéseket is csinálnék.
2011.10.18. 4:43 du.-kor
A cikk érdekes volt, köszönöm!
Az én honlapom - a Caesar színei - egy amatör oldal, és csak 4-es PR-ral rendelkezik, tehát nem igazán okoskodhatok itt.
Amikor én egy hasonlót keresek a világban, akkor a látogatottságot figyelem azoknál. A robotok megint mást néznek. Az egyes mérők megint mást.
Hallottam olyat, hogy 2-es PR alatt valaki szóba sem áll egy kezdő oldal linkajánlatával. Ha megteheti, tegye.
Az előbbiek alapján én azt szűrtem le magamnak, hogy a különböző szempontok, a különböző érdekek jól elférnek egymás mellett. Néha ezek komoly ellentmondásban vannak egymással, de ez sem baj, ha valaki nem szívja mellre, hogy az “A” mérő szerint rémes a mutatója, a “B” mérő szerint pedig, dicséretet érdemel.
Én arra koncentrálok, amiért a lapot létrehoztam, nevezetesen, a saját szórakozásomra, és csak mellékes számomra, hogy ez kinél mire elég. Így békésen alszom, és nem idegesítem magam.
Akinek fontos üzleti célú a honlapja, az természetesen nem kezelheti ennyire lazán, ahogy én csinálom.
Azoknak Gábor sok-sok tanácsát érdemes megszívelni. Ez a cikk is pont ilyen.
2011.10.19. 7:29 de.-kor
Azért a magas PR érték nem fölösleges. Ne húzzátok le teljesen a klotyón. Nagyon hasznos tud lenni egy magas PR értékű oldal akkor, amikor egy másik oldaladat (természetesen releváns tartalmút) bizonyos kulcsszóra előre szeretnél tolni a G találati listáján. Nekem van pár olyan kulcsszavam bizonyos oldalaim tekintetében, amit így szögeztem oda a találati lista elejére és nem is mozdul onnan. Ott meg már lehet konverzióval és egyéb nyalánkságokkal foglalkozni. :)
2011.10.19. 4:57 du.-kor
@Kovács János Előfordulhat, hogy igen, de önmagában semmit sem garantál. Amúgy én megnézném ezeket az oldalakat és kulcsszavakat is, hogy mekkora verseny, mennyire keresettek, egyáltalában mennyire értékes kifejezések, mert így nehéz azért elhinni valljuk be.
2012.01.06. 1:50 du.-kor
Valóban mindegy jó vagy rossz pr-ú oldalra érkezik 1000 kattintás, az viszont nem hogy mindez egy nap alatt vagy egy év alatt jön össze. :-)
2012.11.16. 5:19 du.-kor
Hali
Csak most találtam ezt az oldalt. Elég érdekes téma a PR. Nagyon megálltatok vele. Ebben a témában hol találok vmi tananyagot ?
2013.03.11. 3:07 du.-kor
Szia !
Köszi, nagyon hasznos cikk volt !